Hlavička 4
4.4.2016

Auto je zbraň. Řidiči by měli dělat psychotesty

Autor: Jan Žlebek | Zdroj: brnensky.denik.cz

Špatně zakončené a zanedbané svodidlo ve špatný čas na špatném místě. Na tuto chybu nedávno doplatil motocyklista, když na silnici z Jedovnic do Křtin na Blanensku spadl a po cestě doklouzal až k ukončení zábrany. A napíchl se na něj. „Skončilo to těžkým zraněním jen kvůli chybně zakončenému svodidlu," shrnul Josef Andres z brněnského Centra dopravního výzkumu, které se snaží podobným neštěstím předcházet pomocí výzkumů silničních nehod.

Za projekt Hloubkové analýzy silničních dopravních nehod Andres zodpovídal a jeho tým mezi lety 2011 a 2015 vyjel ke stovkám nehod v části Jihomoravského kraje. „Zkoumáme jen nehody, kde nám policie ohlásí zranění či úmrtí lidí," upřesnil Andres.

Nyní vyráží k haváriím dva týmy. V každém je odborník na dopravní infrastrukturu, psycholog a expert na automobilovou techniku. „Psycholog se na místě věnuje pomoci lidem, kteří jsou mnohdy v šoku. Poté ale sbírá data do výzkumu," dodal Andres.

Všechna zjištění o lidech včetně jmen jsou utajovaná, údaje o účastnících nehody nemohou využít ani policisté a soudy. „Policie se snaží určit viníka. Pro nás jsou důležitější technické okolnosti nehody," porovnal Andres.

Obecné závěry výzkumů ale centrum s policií sdílí. Stejně jako se silničáři, dopravními odbory nebo jinými výzkumníky.

Rady policistů

Policie považuje zjištění centra za přínosná. „Co se týče analýz dopravních nehod, výstupy si vytváříme sami z našich dat, která jsou velmi podrobná a specifická," uvedla policejní mluvčí Petra Ledabylová. Na základě analytických výstupů pak policie navrhuje vhodné úpravy a řešení problémů a získané informace předává správcům komunikací.

O postřezích z terénu se snaží odborníci z centra informovat také autoškoly. Místo technické stránky automobilů by podle Andrese měli vyučující v kurzech věnovat víc pozornosti bezpečnosti. „Vozidlo je jako střelná zbraň může zabíjet. Když někdo žádá o řidičský průkaz, měl by podstoupit psychologické testy," navrhl Andres.

Závěry z výzkumů nabízí centrum také Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraje. Řada návrhů nepřináší velké náklady navíc. Jde například o správné umístění dopravních značek, zlepšení rozhledu nebo stavbu středových ostrůvků na přechodech. „Třeba na chybějící přechodový ostrůvek v Hviezdoslavově ulici v Brně upozorňujeme už od roku 2010. Přechod tam vede přes čtyřproudovou silnici s povolenou rychlostí šedesát kilometrů v hodině," vysvětlil Andres.

Silničáři dostali na zvyšování bezpečnosti nehodových míst od kraje dvacet milionů korun. „Centrum dopravního výzkumu nám identifikovalo pětadvacet nejrizikovějších míst na komunikacích druhé třídy a navrhlo opatření, jak situaci zlepšit," potvrdil ředitel jihomoravské správy silnic Jan Zouhar. Například silnici mezi Tišnovem a Hradčany na Brněnsku už silničáři opravili.

Pomoc silničářům

Podle Zouhara jsou analýzy z centra užitečné, protože nabízejí pohled z jiného úhlu. „My se věnujeme hlavně výtlukům, Centrum dopravního výzkumu vidí situaci komplexněji," prohlásil Zouhar. S centrem silničáři uzavřeli dohodu o využívání výsledků.

Proměna zjištění do praktických opatření ale často trvá dlouho. „Už v roce 2000 jsme zjistili asi dvacet nehodových míst na silnici z Brna do Svitav a navrhli úpravy. Například křižovatku ve Svitavách ale opravili až po deseti letech," konstatoval Andres.

Centrum dopravního výzkumu sídlí v Brně a má pobočky v Praze a Olomouci. Od roku 1992 se zabývá výzkumem v oblasti dopravy.

Copyright 2005-2017 Moderní Brno