Hlavička 4
27.6.2012

Cestovka pomůže s odškodněním za Chorvatsko, čeká na seznam obětí

Autor: Eliška Kolínková | Zdroj: brno.idnes.cz

Právničce Alici Jelínkové drnčí v kanceláři celý den telefon. Brněnská cestovní  kancelář Atlas Adria ji zmocnila, aby se postarala o právní pomoc lidem, kteří v  sobotu seděli v autobusu, jenž havaroval na chorvatské dálnici.

 

Jak můžete cestujícím a pozůstalým nyní ulehčit? Pomůžeme jim s  vyřízením odškodného. Kontaktovali jsme pojišťovnu Allianz, kde měl havarovaný  autobus firmy JH Bus povinné ručení. Až budeme mít od ministerstva zahraničí  oficiální seznam zemřelých, můžeme začít řešit náhradu škody pro zraněné i  pozůstalé.

Seznam ani po třech dnech od nehody není k dispozici? Bohužel ne.  My samozřejmě podle soupisu cestujících víme, kdo byl v autobuse a koho ošetřili  v nemocnici. Ale musíme počkat, až chorvatská strana oficiálně určí podle pasů zemřelé.

Na jaké odškodnění mají cestující nárok? Zranění dostanou bolestné,  náhradu za ztrátu výdělku a za majetkovou škodu, protože mnoho lidí přišlo o  zavazadla. Případně se vyplácí i náhrada za trvalé následky. Pozůstalým  pojišťovna poskytuje jednorázové odškodnění 240 tisíc korun, na které mají nárok  manželé, rodiče a děti. Sourozenci mohou žádat o 175 tisíc korun. Vyplácí se i  náklady na pohřeb a pomník. Cestovní kancelář samozřejmě bude vracet lidem plnou částku za neuskutečněnou dovolenou.

Mohou nastat nějaké problémy při vyplácení odškodného? Problémem  mohou být bezpečnostní pásy. Předpokládám, že když většina lidí v okamžiku nehody  spala, nebyla připásaná, byť autobus pásy vybavený je. Na druhou stranu byl vůz  tak zdemolovaný, že by ani pásy cestujícím nepomohly.

Už jste mluvili se všemi lidmi, kteří se z Chorvatska  vrátili? Zástupci firmy byli přímo na letišti v Brně. Dnes už někteří lidé volali o právní radu.  Každého jsme informovali, že chystáme balíček, kde budou mít všechny tiskopisy a číslo na nás, aby mohli kdykoliv zavolat. Všechny dotyčné budeme ještě sami  kontaktovat.

Nechtěli někteří z klientů, kteří mají v příštích týdnech s Atlas Adria  odjet do Chorvatska, zájezd zrušit? Ne, zatím ani jeden. Naopak dva noví  klienti v pondělí přišli. Podobná havárie je ojedinělý případ, stát se může  kdykoliv cokoliv. Ale každý má právo zájezd zrušit.

Spolupracuje cestovní kancelář s firmou JH Bus už dlouho? Ano,  máme s nimi dlouholeté zkušenosti. Vždy posílali do zahraničí řidiče, kteří mají  za volantem autobusu odježděno několik let. A vozy byly vždy v dobrém technickém  stavu. Příčinu nehody ale ukáže až vyšetřování.

 

Copyright 2005-2014 Moderní Brno