Hlavička 4
16.7.2012

Na vlastní kůži: Cyklostezky, které nikam nevedou. I to je jízda Brnems

Autor: Zdeněk Meitner | Zdroj: brno.idnes.cz

Představa, jak by měla fungovat cyklistická doprava v Brně, vypadá krásně a  lákavě. Ale od současného stavu k tomu, který je zakreslen v dokumentu Generel  cyklistické dopravy na území města Brna, je na míle daleko. Na vlastní kůži se o  tom přesvědčil redaktor MF DNES.

 

Jako aktivní cyklista, který se aspoň občas po Brně na kole pohybuje, mám za  úkol otestovat městské cyklostezky. Předem je téměř jisté, jaký bude výsledek. A  skutečně, jen jsem si potvrdil domněnky o nevalné úrovni cestování po Brně v  sedle bicyklu.

Jaký způsob jsem pro testování cyklostezek a tras pro cyklisty zvolil? Zcela  jsem vynechal ty, které vedou podél Svratky a Svitavy. Ty jsou vyřešeny dobře a  jízda po nich je bez větších problémů, patří však spíš k odpočinkovým trasám než k těm, které zajistí cestu do práce či za zábavou.

Mou hlavní pomůckou je mapa, kterou vydal magistrát loni v lednu. Jsou v ní  vyznačeny cyklostezky, cyklopruhy a doporučené trasy. Poslední kategorii jsem až na jednu výjimku nechal být, o ty se politici nezasloužili a byly by tu i bez  nich.

Klíčové  jsou cesty do centra či k univerzitnímu kampusu

Hlavní je pro Brňany dostat se do centra, pro hodně lidí nyní do oblasti  "brněnského Manhattanu" u Heršpické ulice či k bohunickému kampusu a nemocnici.  Objel jsem tedy všechny tyto důležité body.

Vyrážím z domu od Kociánky na Botanickou. Po chodníku už roky vede vyznačený  pruh. Musíte se vyrovnat s častými nerovnostmi, s křížením bočních ulic, ale  aspoň jste odděleni od aut. Mnoho let už uplynulo od jeho vyznačení, dosud však  nikdo nedokázal dotáhnout projekt do konce a nasměrovat cyklisty bezpečně až do  centra. Podobně jako když projedete Lužánky a ocitnete se na Lidické.

Připadám si jako vetřelec mezi auty. Vjíždím na chodník, někde do  jednosměrky. Vím, nesmí se to, ale podmínky pro cyklisty jsou tak mizerné, že  vidím denně spousty z nich překračovat předpisy. Chodníky jsou jich plné, na  přechodu zpravidla neslézají, vždyť by se cítili jako cyklokrosaři.

Projedu přes Moravské náměstí a mířím ke Kolišti, kde je v mapě zcela osamělý  cyklopruh. Zajímavé... k čemu může být tak krátký úsek? Vida, to je jen chyba v  mapě, neexistuje, tak po kolejích projedu přes Malinovského náměstí k hlavnímu  nádraží. Ouha, sem se cyklista moc klidně nedostane, je to spíš přejíždění  kolejí a vyhýbání se autům. Ale jak jinak se dostat na Nové Sady?

K Rondu se jede dobře, celý pruh patří cyklistům a městským autobusům. Zrada. Za  křižovatkou s Křídlovickou je pruh fuč. Tak raději vjedu na chodník a ulici  přejdu.

U  kampusu je vidět snaha, zatím nedotažená

K "brněnskému Manhattanu" se však jede dobře, i díky existující cyklotrase číslo 1 a vybudované lávce přes Svratku. Příjemně se dá kolem Bauhausu dostat na  Renneskou.

Cesta dál k univerzitnímu kampusu není náročná. Stačí projet uličky Štýřic,  přejet Vídeňskou a ulicí Vinohrady se šplhat vzhůru. Jde však o trasu pouze  doporučenou, nicméně vhodnou. Není tam prakticky žádný provoz a větší část vede  mezi zahradami. Jen kopec je místy dost prudký, ale dá se i vytlačit.

Když pominu, že k cyklopruhu v ulici Kamenice je potřeba dostat se po  desetimetrovém úzkém úseku, který je obklopen křovím, jde o téměř ideální jízdu.  A to až ke kruhovému objezdu u Teska.

Zase jsem totiž v místě, kde musím sesednout a silnici přejít. Směrem do  Starého Lískovce jsem našel zcela zbytečný vyznačený pruh o délce asi sto metrů, který nikam nevede. Já chci ovšem do Pisárek. Zase musím kus po silnici a lepší  než objíždět kopcovité sídliště po "Bobravské trase" je zabočit doprava za  trolejbusem. U zastávky Kluchova je nenápadná odbočka, která vede lesem až k  Anthroposu.

Kdo  projektoval nedávno opravované Hlinky?

Šok zažívám na cestě k Mendlovu náměstí. Přestože ulice Hlinky prošla nedávno  rekonstrukcí, nelze nazvat řešení pro cyklisty jinak než paskvilem. Směrem do  centra vyznačený pruh končí u zastávky Lipová, dál vede uzoučký chodník.

Z Mendlova náměstí už chvátám do redakce na České. V mapě je sice doporučena  trasa po Pekařské, ale dokážete si tam v provozu představit cyklistu? Jsem  zvyklý na leccos, ale tohle pokoušet nebudu. Raději si vyjedu do kopce kolem  pivovaru k Úvozu, který rychle přejedu na Údolní a kolem hotelu Slavie na Českou.

Politici se teď začnou nejspíš škaredit a tvrdit, co pro cyklisty v Brně udělali. Jenže realita je tristní. Kolik lidí raději jezdí autem nebo tramvají,  přestože by rádi sedli na kolo, ale mají obavu o bezpečnost? Dokud se přístup  politiků nezmění a nebude aktivnější, nebude patřit Brno k moderním a přívětivým  evropským městům.

Když se podíváte do zmíněné mapy, zjistíte, že východní část města je na tom  ještě hůř než západní. Sídliště jako Vinohrady, Líšeň, Juliánov či celé Židenice  si mohou nechat o cestě do centra jen zdát, o Slatině nemluvě.

Původně jsem si myslel, že na test budu potřebovat celý den, ale když se odečtou trasy  kolem řek, není v podstatě co testovat...

 

Copyright 2005-2014 Moderní Brno