Hlavička 3
28.12.2011

Obchody lákají na slevy, někdy i podvodem

[B]Obchody lákají na slevy, někdy i podvodem[/B] Zdroj: Brněnský deník, 27.12.2011, Autor: Redakce [I]Brno - Doba po Štědrém dnu je pro mnohé lidi ideální způsob, jak výhodně dokoupit to, co pod vánočním stromem nenašli. Zatímco oblečení se shání lehce, s elektronikou bývá problém. [/I] Po prvním svátku vánočním se tisíce lidí opět vrhly do obchodů. Cíl mají společný. Povánoční výprodeje. Obchody v těchto dnech praskají ve švech, ať už v centru města, nebo v nákupních centrech. Například Brňanka Kamila Stránská se na využití povánočních slev domluvila se svou rodinou i přáteli. "Dohodli jsme se, že některé dárky si dáme až po svátcích, kdy bude zboží levnější," vysvětlila. Slev se rozhodla využít také pro vlastní nákupy. "Nakoupila jsem si oblečení, které potřebuji, ale také to, které se mi jen líbí a je zlevněné," dodala. Slevy na všechno Se slevou seženou lidé v Brně téměř cokoli. Cedule upozorňující na snížené ceny jsou ve výlohách obchodů od hraček přes oblečení až po šperky a hodinky. "V našem nákupním a společenském centru po svátcích zlevnilo asi devadesát procent nájemců. Slevy se pohybují mezi dvaceti a sedmdesáti procenty, přičemž ty vyšší jsou především u větších nájemců," uvedl ředitel Galerie Vaňkovka Jan Pazour. I přesto se někteří zákazníci vraceli z obchodů s nepořízenou. "Chtěl jsem si koupit notebook, který mi Ježíšek ani přes mé důrazné upozornění nepřinesl. Vyrazil jsme tedy do města sám, ale typ, který si přeji, si nemůžu dovolit. Doufal jsem, že ho najdu mezi zlevněným zbožím, ale měl jsme smůlu," postěžoval si student Martin Kalabáč. Podle prodejce výpočetní a digitální techniky Vítězslava Vaculíka není přílišné zlevňování této elektroniky příliš běžné. "Notebooky nejsou sezonní záležitost. Jejich cen navíc podléhá takovým vlivům, jako jsou přírodní katastrofy, například povodně v Thajsku. Marže prodávaných výrobků není moc vysoká, a proto jde s cenou obtížně hýbat," uvedl. Slevy si podle něj můžou dovolit jenom velké prodejny. Například v prodejně Electroworld, dosahují některé slevy až padesáti procent. Nižší cena? Jen naoko Najdou se ale i prodejny, které zákazníky lákají na akční ceny, slevu ale ne nenabízí. "Slevy? To my nemáme. Máme jen akční Vánoční cedule. Ceny jsou stejné jako po celý rok," prozradil jeden z prodavačů prodejny Datard se spotřební elektronikou, který si nepřál být jmenován. Podle Jany Jelínkové z tiskového oddělení České obchodní inspekce jsou ale podobné praktiky zakázané. "Prodejce, který láká zákazníky na slevu, má povinnost na výrobku uvádět jak cenu před slevou, tak cenu po slevě, případně procenta, o kterou je výrobek zlevněný. Obchody kvůli tomu inspekce kontroluje a zaznamenává stále další případy, kdy se prodejce dopouští pochybení," sdělila. Obchodníci si osvojili také další praktiky. Například v obchodě s oděvy Reserved zákazníky láká cedule s nápisem slevy 50 procent. Při bližším prozkoumání si ale zákazník může všimnout nepatrné předložky "do".
Copyright 2005-2019 Moderní Brno