Autor: Jana Soukupová | Zdroj: brno.idnes.cz
Když magistrát před Vánocemi odvolal ředitele Domu umění města Brna Rostislava Koryčánka, mezi osobnostmi v umělecké branži to zašumělo. Jeho práci hodnotí většina oslovených jako koncepční, invenční, světovou a vstřícnou k návštěvníkům. Mnozí dokonce soudí, že ředitel byl odvolán ze zástupných důvodů.
Primátor Roman Onderka (ČSSD) sice chválí některé Koryčánkovy nápady, například projekt Sochy v ulicích, zároveň však kritizuje: "Je škoda, že se nepodařilo pod jeho vedením otevřít Dům umění širšímu okruhu návštěvníků."
Drtivá většina těch, kterých se MF DNES zeptala, jak hodnotí práci odvolaného ředitele, tvrdí, že to bylo právě naopak.
"Výhradu zřizovatele ohledně příliš úzce nebo příliš odborně profilované dramaturgie nesdílím," vzkázal například děkan Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně Milan Houser.
Doufá také, že co se výběrového řízení týče, radnice objasní své rozhodnutí o odvolání Koryčánka a volbě Terezie Petiškové. "Koncept Petiškové totiž v mnohém navazuje na stávající program Domu umění a tím se relativně shoduje s Koryčánkovým," upozornil děkan.
"Principiálně samo výběrové řízení ani zvolení jiného uchazeče problémem není. Znepokojující jsou ovšem důvody pro vypsání výběrového řízení. Především papírové snížení návštěvnosti, na kterém se ovšem podepsala jiná metodika započítávání prodaných vstupenek, dále shora nařízené zrušení středečního volného vstupu a také neochota zřizovatele Domu umění informovat o uchazečích či členech výběrové komise" neskrývá své znepokojení Milan Houser
Podle něj je nestandardní i fakt, že stávající ředitel musí téměř na hodinu odejít, avšak nová ředitelka nastupuje až v březnu. Standardním postupem by mělo podle děkana Housera být plynulé předání "kormidla", či dokonce krátký souběh vedení tak, jako se to povinně děje třeba v Německu.
Přes rok v Domě umění působící kurátorka Christine Rahn z Lipska oceňuje zejména otevřenou atmosféru a přínosnou komunikaci.
"O ni se zasloužil především pan Koryčánek, který Dům umění otevřel domácí i zahraniční scéně a rozmanitému publiku, společenství i všem generacím. Zve do Brna nové talentované kurátory, což má dopad na kulturní život města v kontextu celé Evropy," dodává kurátorka.
Houser kladně hodnotí i to, že Koryčánek inicioval a realizoval projekt Brněnský architektonický manuál: "Zásadně přispěl ke komplexnímu zmapování, zhodnocení a popularizaci místní funkcionalistické architektury, jejíž památky dosud nebyly takto všeobecně přístupnou a přitom vysoce odbornou formou zhodnoceny a zpřístupněny domácí i zahraniční veřejnosti."