Hlavička 3
19.12.2018

Zetor má problémy. Výrobce traktorů propouští stovky lidí

Autor: MB - BH | Zdroj: brno.idnes.cz

Brněnský Zetor propustí do konce března čtyřicet procent zaměstnanců. Do potíží se slavná brněnská firma dostala kvůli novým bezpečnostním a emisním předpisům, které traktory prodražují. Zetor to zasáhlo ještě výrazněji, protože jako jeden z mála světových výrobců si motory sám vyvíjí a vyrábí.

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors do konce března 2019 propustí až 260 lidí, tedy asi čtyřicet procent zaměstnanců. Firma o tom v pondělí informovala odbory i Úřad práce.

Výpovědi začne Zetor rozdávat nejdříve od 31. ledna, fakticky tak řady zaměstnanců výrazně zřídnou koncem března. V rámci dalších chystaných úsporných kroků pro „zlepšení nákladové efektivity“ navíc společnost sníží mzdy těm, kteří zůstanou. „Tento krok je nevyhnutelný, aby nedošlo k dalšímu prohlubování nepříznivého stavu,“ uvedl Zetor v tiskovém prohlášení. 

Zaměstnanci podle odborářského předáka Aloise Kazelleho věděli o špatné kondici firmy, ale vedení s propouštěním měsíce vyčkávalo.

„Pravidelně se opakuje, že druhé pololetí roku bývá silnější v obchodě a víc se prodává. Zaměstnavatel zdůvodňoval, že opět očekával tento vývoj, ale bohužel se letos nenaplnil,“ řekl MF DNES šéf odborů. Propouštění se podle něj týká 131 technicko hospodářských zaměstnanců (kancelářské profese), 12 manažerů, 53 režijních dělníků, pracujících na údržbě a kontrolách, a 64 dělníků ve výrobě. „Kdyby to šlo takto dál, tak zaměstnanci nebudou mít na výplaty, a to nechceme,“ dodal.

Firma připravuje další opatření ke své stabilizaci. Vyjednává s partnery o nákupních cenách komponentů a v krizové komunikaci uklidňuje obchodní partnery, že výrobní program a inovace pokračují. Vlastnický holding HTC Investments podle firmy chystá výraznou kapitálovou injekci, která umožní v příštím roce pokračovat v nastartovaných změnách.

„Složitá situace nastala počátkem roku 2018, kdy vešla v platnost nová legislativa, která stanovuje přísná pravidla pro stroje zejména v oblasti bezpečnosti,“ vysvětluje firma. Všechny modelové řady traktorů Zetor však stihla modernizovat až letos v srpnu. Po letech zisku tak brněnský výrobce letos čeká ztrátu. Zetor Tractors podobně jako automobilky čelí vysokým požadavkům na investice kvůli nařízenému snižování emisí, ale také zlepšování bezpečnosti.

Loňský rok uzavřel s tržbami 4,17 miliardy a čistým ziskem přes 115 milionů korun. Výnosy společnosti klesly o téměř 263 milionů korun na 2,92 miliardy. Počet prodaných traktorů se meziročně snížil o 379.

Zetor však připouští, že letos v boji o místo na trhu obtížně konkuruje vyšší cenou svých traktorů těm největším světovým značkám. Naopak globální hráči podle firmy prodávají své produkty extrémně levně.

Český výrobce tvrdí, že musel zdražit i kvůli změnám vynuceným legislativou jako je zpřísňování emisních norem a vyšší bezpečnost.

Zdražení až o třetinu

„Můžeme říct, že zdražení bylo v řádu možná patnáct až třicet procent, protože se samozřejmě týká malých i velkých traktorů,“ uvedl koncem května v rozhovoru pro MF DNES  obchodní a finanční ředitel Lukáš Krejčíř. Emise oxidů dusíku a pevných částic se musely snížit až o devadesát procent. Více v posledních letech zdražily malé traktory.

Už rok 2016 však Zetoru nepřál. Podle Krejčíře byly prodeje nejhorší za deset let a dokonce nižší než v roce 2008, kdy byla ekonomická krize. Loňský rok byl druhým nejhorším v uplynulé dekádě.

Kromě vlivu přísnějších požadavků na emise zapůsobila negativně podle Krejčíře i cyklicita evropských dotací a ekonomicko-politická situace. „Od náběhu sankcí mají zemědělci výrazně problémy s odbytem na východ a to už tady trvá nějaké tři roky a pořád to situaci ovlivňuje,“ vysvětlil.

Zetor se navíc nevyhnul velkým investicím do inovací ekologičtějších motorů, které si jako jeden z mála výrobců traktorů také sám vyvíjí a vyrábí.

Podle finančního ředitele mohou právě investice do vývoje napříč celým odvětvím za cenový nárůst za poslední tři až čtyři roky. „Rozdíl mezi normou stage IIIA a stage IV, kde jsme dnes, je enormní. Tam se vlastně emise oxidů dusíku a pevných částic musely snížit až o devadesát procent, což znamenalo ohromné investice,“ uvedl.

Výrobci musejí dál investovat. Od roku 2019 postupně přichází v platnost  další emisní stupeň „stage V“, výdaje však už nebudou tak enormní, normy se týkají měření a monitorování výfukových plynů a jsou tak spíše o čidlech.

Od ledna 2018 začaly také platit nové bezpečnostní předpisy, kvůli kterým musel výrobce vylepšit brzdy, různé senzory, vizualizaci ovládacích prvků, barevnost, panoramatická zrcátka a jiná zařízení. Další změny legislativa naplánovala na rok 2019 a 2020.

Nabídka práce je vysoká

Zetor uvádí, že počet propuštěných bude maximálně 260, finální číslo však může být nižší. Ti, kteří se ocitnou na úřadě práce, by neměli mít díky rekordní zaměstnanosti problém sehnat náhradní zaměstnání.

„Pracovní trh v Jihomoravském kraji nabízí tisíce pracovních míst pro technicky kvalifikované pracovníky. Poptávka po nich dvojnásobně převyšuje aktuální počet uchazečů o práci. Jsem proto přesvědčen, že lidé bez problémů získají novou práci,“ říká ředitel Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí jen v Jihomoravském kraji firmy momentálně poptávají přes 11 tisíc lidí, ale na úřadech práce jich je jen necelých pět tisíc.

Copyright 2005-2019 Moderní Brno